Taloyhtiön oma maalämpöhanke voi yllättää työläydellään ja käytönaikaisilla kustannuksillaan, kirjoittaa Geonovan myyntipäällikkö ja entinen isännöitsijä Mika Wallin.
Kun vaihdoin isännöintitehtävistä maalämpöalalle keväällä 2025, mietin, miten voisin hyödyntää taloyhtiömaailmassa kertynyttä maalämpökokemusta asiakkaiden hyväksi. On ainakin viisi asiaa, joiden takia — nyt monta kokemusta rikkaampana — suosittelen muutenkin kuin työni puolesta taloyhtiöille maalämmön ostamista palveluna oman investoinnin sijaan.
Toimiessani isännöitsijänä olin mukana useamman taloyhtiön maalämpöhankkeessa. Ne toteutettiin taloyhtiöiden omina hankkeina, ammattimaisen konsultin johtamana. Kannattavuuslaskelmat olivat houkuttelevia, säästöt suuria ja huolet poissa.
Maalämpöjärjestelmä ei kuitenkaan ole — kuten ei mikään tekninen järjestelmä —huoltovapaa. Kannattavuuslaskelmista unohtuivatkin yleensä aina käytönaikaiset kustannukset ja työ. Alla muutamia esimerkkejä:
Kun taloyhtiö ostaa maalämmön palveluna, vastuu kaikista käytönaikaisista töistä ja kustannukset kuuluvat Geonovalle ja sisältyvät kuukausimaksuun, joka on helppo budjetoida pitkälle tulevaisuuteen.
Onnistuneen järjestelmäratkaisun edellytys on, että suunnittelun ja ylläpidon ketju on saumaton, ja kaikki oleelliset tekijät on otettu huomioon. Virheitä kuitenkin tapahtuu, joskus jo suunnitteluvaiheessa, ja ne aiheuttavat turhia lisäkuluja. Takuuajat kestävät muutaman vuoden ja sitten nekin päättyvät.
Kun investoi itse, taloyhtiö kantaa aina vastuun omasta järjestelmästään. Ongelmatilanteissa taloyhtiö ja isännöitsijät saavat yleensä keskenään selvittää asioita.
Siksi onkin kriittistä muistaa, että vaikka oikein mitoitettu, suunniteltu, toteutettu ja ylläpidetty maalämpöjärjestelmä laskee kiinteistön energiakustannuksia, se vaatii ammattitaitoa ja sen, että joku kantaa vastuun kokonaisuudesta.
Tätä taustaa vasten on helppo seisoa Geonovan kokonaisvaltaisen ja taloyhtiölle huolettoman palvelumallin takana. Geonova ratkoo mahdolliset ongelmat. Geonovalla on alan laajin kokemus ja asiantuntemus maalämmön elinkaaren hallinnasta. Pitkäaikainen sitoutuminen varmistaa asiakkaalle parhaan taloudellisen yhtälön.
Kun uudistetaan, usein on houkutuksena päivittää samalla kertaa laajempi kokonaisuus.
Isännöintiuralleni osui lukuisia hankkeita, joissa oli mukana useita eri urakoitsijoita. Muistanpa helsinkiläisen taloyhtiön, johon toteutettiin samanaikaisesti maalämpö- ja aurinkosähköjärjestelmät täydennettynä vielä yhteisellä autojen latauspisteellä.
Urakoitsijoiden työn yhteensovittamisessa oli merkittävästi työtä, eikä ihan kaikkea saatu tehtyä parhaalla tavalla.
Kun taloyhtiö ostaa maalämmön ja lisäksi esimerkiksi aurinkovoimalan palveluna, Geonova ottaa kokonaisvastuun näistä kokonaisuuksista ja isännöitsijän työ helpottuu merkittävästi.
Maalämpöjärjestelmä edellyttää selvästi enemmän tekniikkaa ja sen toimintaa pitää seurata. Valmistuneisiin maalämpöhankkeisiin sisältyy takuuajan huoltopalvelut kahden vuoden ajan, mutta eräs oleellinen osa-alue niistä jää puuttumaan: järjestelmän optimointi, eli hyvän hyötysuhteen varmistaminen.
Hyötysuhde tarkoittaa sitä, että yhdellä kilowatilla sähköä tuotetaan mahdollisimman paljon lämpöä. Tämä on avain säästöjen tuottamiseen. Hyötysuhde vaihtelee kohteittain, mutta yleensä lähtötilanne on 1:3 hyötysuhde.
Minulle on kerrottu muutama vuosi aikaisemmin asennetuista maalämpöjärjestelmistä, joissa on havahduttu merkittävästi kasvaneisiin sähkölaskuihin. Kun järjestelmää ei optimoida, sen hyötysuhde heikkenee ja taloyhtiö muuttuu vähitellen ”sähkölämmitteiseksi”.
Geonovan mallissa me vastaamme hyötysuhteesta ja järjestelmän optimoinnista. Tavatessani isännöitsijöitä ja esitellessäni Geonovan maalämpöä palveluna, saamani palaute on ollut ”miksi en tiennyt tästä aikaisemmin?”
Isännöintiaikana tehtäväni oli tuottaa hallitus- ja yhtiökokouksiin sekä tilinpäätöksiin selkeää raportointia taloyhtiön energian kulutuksesta. Lämmitys on yleensä 30–40 % taloyhtiön kuluista, ja siksi hallitus ja osakkaat seurasivat kulutustietoja suurella mielenkiinnolla.
Minulla oli isännöitävänä viidessä taloyhtiössä eri yhdistelmin maalämpöä, lämmöntalteenottoa, aurinkopaneeleita ja jäähdytystä. Noiden viiden taloyhtiön kulutustiedot piti poimia neljästä eri järjestelmästä ja sen jälkeen muokata helposti ymmärrettävään muotoon kokouksiin. Tämä oli työlästä ja aika oli tietysti pois muusta työstä. Mitä useampi asiakas vaihtaa maalämpöön, sitä enemmän se teettää työtä myös isännöitsijälle. Silloin olisin kaivannut luotettavaa kumppania ja helppoa raportointia.
Jos taloyhtiössä on Geonovan maalämpö palveluna, ainakin se osuus raportoinnista ja seurannasta tapahtuu helposti – tiedot vastaanottamalla.
Palvelumallimme varmistaa taloyhtiölle riskittömän, hintavakaan ja huolettoman lämmitysmuodon.
Eikä sovi vähätellä asennusvaihetta, sillä maalämpöjärjestelmän toteutusvaihe vaikuttaa väistämättä taloyhtiön ja sen asukkaiden arkeen. Olemme saaneet kiitosta hyvästä suunnittelusta ja ripeästä toteutuksesta. Kohteiden asukkaat ovat olleet erityisen tyytyväisiä tiedottamiseen koskien hankkeen suunnittelua ja etenemistä. Mietimme jatkuvasti, miten voimme toimia vielä paremmin tälläkin osa-alueella.
Pohjautuen omiin isännöintikokemuksiini voin vilpittömästi suositella maalämpöpalvelua. Mielellämme toteutamme sen teidänkin taloyhtiöönne.