Geonovalla vastuullisuustyötä ei tehdä vain itselle vaan sen tavoitteena on auttaa myös asiakkaitamme heidän vastuullisuustyössään, kertoo ESG-asiantuntija Anna Liedes.
Vuosi 2025 on ollut Geonovalle merkittävän kasvun vuosi. Vuoden loppuun mennessä henkilöstömme on noin kaksinkertaistunut, ja One1:n ja Aitoenergian liiketoimintakauppojen myötä hallinnassamme on nyt kaikkiaan 150 asiakaskohdetta.
Nopean kasvun myötä korostuu tarve kehittää vastuullisuustyötä systemaattisesti. Haluamme varmistaa, että Geonova vahvistaa asemaansa paitsi kiinteistökohtaisten energiapalveluiden johtavana toimijana, myös alamme vastuullisuuden käytäntöjen ja tavoitteiden suunnannäyttäjänä.
Systemaattisuutta ja yhteistyötä
Noin vuosi sitten Geonovan pääomistajaksi tuli CBRE Investment Management, joka on yksi maailman merkittävimmistä kiinteistösijoittajista. Yhtiöllä on keskeinen rooli Geonovan kasvun tukemisessa.
Pääomistajan myötävaikutuksella myös Geonovan vastuullisuustyötä on vahvistettu ja tavoitteita terävöitetty CBRE:n vastuullisuusstrategian mukaisesti. CBRE:n tavoitteena on tarjota vastuullisia sijoitusratkaisuja, jotka auttavat yhtiön asiakkaita, henkilöstöä ja yhteisöjä menestymään.
Geonovan näkökulmasta tämä tarkoittaa siirtymistä entistä systemaattisempaan ja dataan perustuvaan vastuullisuustyöhön. Lisäksi Geonovan on raportoitava laajemmin ja yksityiskohtaisemmin vastuullisuudestaan, joista esimerkkeinä sijoittajaraportoinnin kvartaaliyhteenveto sekä vuosittainen kestävyysraportti.
Geonova osallistuu CBRE:n kautta myös vuosittaiseen GRESB Infrastructure Assessment -arviointiin, joka tarjoaa vertailukelpoisen ja kansainvälisesti tunnistetun viitekehyksen vastuullisuussuoriutumisen arviointiin. Arviointi kattaa kaikki ESG:n osa-alueet eli ympäristöaiheet, sosiaaliset aiheet ja hyvän hallintotavan ja mahdollistaa Geonovan suoriutumisen vertailun alan muihin toimijoihin.
Olemme erittäin ylpeitä raportointiin liittyvästä kehitystyöstämme. Uskomme, että työmme toimii alallamme suunnannäyttäjänä ja sen hyödyistä pääsevät nauttimaan myös asiakkaamme.
Vastuullisuustyön kivijalka: tiedonkeruun kehittäminen ja konkreettiset toimenpiteet
Vastuullisuustyötä ei voi johtaa tai mitata ilman tehokasta ja luotettavaa tiedonkeruuprosessia. Vuoden 2025 aikana olemme edenneet tässä harppauksin.
Olemme käyneet läpi käytettävissä olevaa dataa ja tunnistaneet tiedonkeruun pullonkauloja. Keskeisiä tiedonkeruun kehityskohteita ovat olleet energiankulutukseen ja kasvihuonekaasupäästöihin liittyvä data sekä työturvallisuuden ja -hyvinvoinnin havainnot. Lisäksi olemme kartoittaneet tietoturvaan liittyviä riskejä ja parannuskohteita.
Kuvaukset suunnitelluista ja jo toteutetuista vastuullisuustoimenpiteistä löydät Geonovan vastuullisuussivuilta.
Mikä tärkeintä, Geonovalla vastuullisuustyön kehitys ei jää vain yhdelle henkilölle tai tiimille, vaan vastuu on jaettu läpi koko organisaation. Työn tueksi olemme koonneet niin kutsutun vastuullisuuden “pyöreän pöydän”, jonka tehtävänä on koordinoida vastuullisuustyötä. Yhdessä sovituille vastuullisuustoimenpiteille nimetään selkeät vastuuhenkilöt ja toimenpiteiden etenemistä seurataan säännöllisesti neljännesvuosittain. Näin varmistamme, että vastuullisuudesta huolehditaan johdonmukaisesti ja yhdessä.
Vastuullisuustyötä asiakkaiden hyväksi
Kiinteistöjen ja käyttöveden lämmitys haukkaa noin neljänneksen Suomen kokonaisenergiankulutuksesta. Geonova on olemassa, jotta mahdollisimman moni iso kiinteistö voi siirtyä puhtaan lämmitysenergian käyttäjäksi. Monille kiinteistönomistajille maalämpöön siirtyminen on tärkeä keino vähentää oman toiminnan päästöjä.
Tavoitteenamme on tarjota asiakkaille ajantasaista ja relevanttia tietoa sekä heidän energiankulutuksestaan että energiantuotannon ilmasto- ja ympäristövaikutuksista. Näin toimien olemme aidosti mukana tukemassa asiakkaidemme vastuullisuustyötä kumppanina, joka mahdollistaa perustellut päätökset ja vastuullisen toiminnan kehittämisen.